top of page
  • תמונת הסופר/תאביב שטרית

מה זה מדיטציה ומדוע כדאי לך לתרגל

מדיטציה היא דרך העוזרת לנו להיזכר ולפגוש את טבענו האמיתי. במהלכה נתרגל מעבר מפעילות החשיבה, להתבוננות ישירה ובלתי אמצעית במתרחש כאן ועשיו. ישנן מאות שיטות מדיטציה, רובן נשענות על אותה מהות וחלקן אף סותרות זו את זו.


בראש ובראשונה מאפשרת המדיטציה לעצור או לכל הפחות להאט את מרוץ החיים, גם אם לכמה רגעים. במקום להישלט ע"י המחשבות והרגשות, לנוע בין שיפוטיות להזדהות ובין זכרון עבר לחלום עתיד, נוכל ללמוד אט אט להרפות וללמוד פשוט להיות לנוכח כל מציאות.


מדיטצית מיינדפולנס - סדנת לידה מחדש
מדיטצית מיינדפולנס - סדנת לידה מחדש

מה זה לא מדיטציה?

אחת הפרשנויות השגויות ביחס לתרגול מדיטציה, היא עניין מטרתה. כאשר בפועל העניין המהותי בתרגול מדיטציה, הוא לוותר על המטרה. לאורך השנים פגשתי מתרגלים רבים שבעיניהם נתפסת המדיטציה כמאמץ לעצור את המחשבות הטורדניות, שזה לא מציאותי בעליל. אחרים משתפים בגאווה על היכולת לתפוס, להרחיב וליהנות מהרווח שבין המחשבות וכך לזכות לרגע קט, בשקט ובשלווה המיוחלת, שזה נחמד ורומנטי, אבל זה כמו ללגום מאוקיינוס של אושר דרך קשית.


מה זה כן מדיטציה?

מדיטציה היא תרגול המאפשר התעלות להווית אחדות, באמצעות חיבור גוף, נפש, רוח. "עלה למעלה, עלה בן אדם", אמר הרב קוק והתכוון לעלות מ-אני ל-אין, מהנפש לרוח. ליתר את הפרשנות למציאות, לוותר על התוויות המתווכות את המתרחש ובדיוק מכאן "מאין, יבוא עזרי".


למה כדאי לתרגל מדיטציה?

האימון המדיטטיבי הוא כלי עצמתי המביא אותנו עם הזמן לבהירות מחשבתית, ריכוז מנטאלי וריפוי של ממש. מאפשר להתמודד עם המתחים והלחצים השוטפים, עם מחשבות טורדניות והצפות רגשיות, עם בעיות שינה ואפילו חרדות קשות.


הנשמה מתפתחת דרך החסרה ולא דרך הוספה - זו דרכה של המדיטציה להעצים את אנרגיית החיים וליצור שינוי תודעתי בריא, הבא לידי ביטוי בכל מפגש עם המציאות והפרשנות שאנו מייחסים לה.


מה הקאץ' במדיטציה?

במילים אחרות, למה איננו מתרגלים או שנמאס לנו לנסות?...

חשוב להבין - ברגע ששתי העיניים נעצמות ותשומת הלב מכוונת פנימה, המחשבות נוטות להאיץ במקום להאט ובוודאי שאינן נעצרות והתחושה המתקבלת היא של רעש פנימי במקום השקט לו יחלנו מלכתחילה.


אז מה הועילו חכמים בתקנתם, אם בפועל אינה משיגה המדיטציה את מטרתה? הסוד הוא בכוונה וזהו "כפתור" האושר והריפוי במדיטציה.


אדם שיתרגל מדיטציה במטרה כלשהי, כמו להשיג את השקט והשלווה, יתאכזב שוב ושוב וכנראה שיוותר על ההתנסות הבאה, משום שבמקום את השקט, יפגוש באופן טבעי את הרעש והמצוקה.


לעומת זאת, מי שבא בזרועות פתוחות לתחושות ולרגשות שמעלים בנו הכאוס והקונפליקטים הפנימיים, מבלי לחשוב עליהם ומבלי לשים עליהם תוויות, גם על אלו שלימדו אותנו לדחות, כמו כעס, קנאה, עצב ואפילו יצרים מיניים – אלו הם מתרגלי מדיטציה בריאים.


5 טיפים למדיטציה

1. מצאו מקום שקט ונעים

בחרו מקום שקט ונוח, אם בבית או בטבע הפתוח. יש הנוהגים לתרגל בישיבה, יש היושבים על כיסא מדיטציה לתמיכת הגב ויש הנוהגים לתרגל בשכיבה כדי להרפות את הגוף לחלוטין ולשחרר מתחים ולחצים.


2. בחרו זמני תרגול נוחים

בחרו זמן קבוע לתרגול מדיטציה במהלך היום. המפתח כאן הוא למצוא זמן שבו אתם יכולים להירגע, להיות לבד ובנוחות.


3. התחילו בקטנה ולאט

אין צורך להתחיל עם מדיטציות ממושכות. התחילו במספר דקות ביום ובהדרגה הגדילו את הזמן ככל שאתם מתרגלים.


4. תרגול יומיומי והתמדה

ככל שתתרגלו ותכירו טכניקות שונות, תוכלו "לעלות במורד המחילה" יותר ויותר בעדינות. זה ייקח זמן ודורש התמדה וסבלנות.


5. גלו את הדרך שלכם

נסו שיטות שונות וגלו אילו מהן מעניינות אתכם. אין דרך "נכונה" למדוט, יש את הדרך שלכם. אל תאמינו לי, תרגלו וגלו בעצמכם.


5 שיטות מדיטציה מומלצת

1. מדיטציית ויפסאנה (Vipassana Meditation)

הודו היא מקור לשלל שיטות מדיטטיביות. השיטה המוכרת ביותר היא ויפסאנה ולכן מכונה גם "אם כל המדיטציות". בשיטה זו נחקור את המציאות הקיימת דרך נוכחות ברגע הזה. נאפשר לדברים להיות ונוכל להגיע לתובנות ובהירות באשר לאחדות הקיום.

2. מדיטציית זן (Zen Meditation)

מדיטציה יפנית מסורתית שמתמקדת ברגע הנוכחי. בשיטה זו נראה את הדברים כהוויתם, ללא תיווך וללא פרשנות של השכל. במקום לתייג ולהניח הנחות בנוגע למציאות, נתבונן בתחושות, ברגשות ובמחשבות ונחווה את המציאות באופן ישיר.


3. מדיטציית מיינדפולנס (Mindfulness Meditation)

אחת מהשיטות הנפוצות והמוכרות ביותר בעולם המערבי, המזמינה להתבוננות פנימית ופיתוח מודעות עצמית. בעזרתה אנחנו מפתחים קשיבות – "קשב מואר" לחוויה המבקשת את תשומת הלב שלנו כאן ועכשיו, ללא שיפוט או ביקורת כלשהי.


4. מדיטציה טרנסנדנטלית (Transcendental Meditation)

שיטה פופולרית היום שמקורה בהודו. בשיטה זו נשתמש בחזרתיות במנטרה אישית - ביטוי מעצים, הצהרה חיובית או מילה כמו "אום". באמצעות חזרה למנטרה בכל פעם שמגיעה לפתחנו מחשבה, נתרגל התמקדות ותתעצם בנו האנרגיה שלה.


5. מדיטציה אקטיבית (Active Meditation)

שיטה שפיתח בגואן שרי רגניש (אושו), ויעד אותה לאדם המערבי, החי את החיים בקצב מסחרר ומתקשה לשבת ברוגע, כפי שמזמינה לתרגל המדיטציה המסורתית. מדיטציה אקטיבית משלבת תנועה פיזית, פעילות מסוימת או ריקוד, בתתשומת לב ומודעות לתחושות הגוף, רגשות ומחשבות.


מצאו את המדיטציה המתאימה לכם. זו "שעובדת לכם", שאיתה את מרגישים בנוח, שאיתה תתמידו בתרגול ושלבו אותה כחלק מסדר היום.


מדיטציה - סיכום

מדיטציה היא דרך המהווה את מקור החיים. מעבר לארציות ולגשמיות, מעבר לסיבה ולתוצאה, שוכנת אחדות הכל - סיבת הסיבות.


מדוע לתרגל מדיטציה? מדיטציה היא הדרך היעילה והעוצמתית ביותר לשיפור הבריאות, מצב הרוח, הרגשות, התחושות ואיכות החיים. כאן כל הצרכים מסופקים, יש אינסוף אפשרויות ושפע של אנרגיית חיים.


ממליץ בחום להצטרף לקבוצת תמיכה או מורה שיכולים לכוון ולסייע לכם בתרגול מדיטציה. אפשר לנסות בבית ואפשר ביחד איתנו, דרך האהבה בסדנאות הקרובות.

תיהנו מהדרך ולא לשכוח לנשום...

85 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


סדנאות וריטריטים קרובים

התהוות - שפע והגשמה

ריטריט מפנק, מעצים ומעשיר

ריטריט מדיטציה משולב תראפיה חוויתית וסופ"ש מגשים חלומות! נלמד את חוקי היצירה האוניברסלים, נחשוף את מארג הפוטנציאלים האישיים להגשמת היעוד ונעשה גלים, אהבה וחיים.

📅   סופ"ש 27-29/6/24

🌍   מרכז ימי, קיסריה

התהוות - שפע והגשמה

סמינר 4 האלמנטים

מסע קבוצתי לתוככי החיים

טקס סווטלודג' מסורתי מרפא וסדנת העצמה אישית, דרך ארבעת האלמנטים המרכזיים בטבע: אש, אדמה, מים ואוויר. בהנחיית אביב שטרית, צוות המאסטרים והשמאן תומר פיין.

🌍   חוות האדם וגנו, מושב אמץ

📅   יום ראשון 21/7/24

סמינר 4 האלמנטים

כנס דרך האהבה ה- 8

נופש מפנק, אינטימי ואיכותי!

מתנה מושלמת לטו באב לזוגות ולפנויים פנויות. סדנאות זוגיות, ריטריט מדיטציה עדין וסופ"ש מרפא. כל זאת מבלי לוותר על ה- Fun חופש, גלים וים, מפגשי לב והמון אהבה.

📅   סופ"ש טו באב 15-17/8/24

🌍   מרכז ימי, קיסריה

כנס דרך האהבה ה- 8

Google חוות דעת

לשיחת היכרות והכוונה

נפלא! נשתמע ממש בקרוב

bottom of page