top of page
  • תמונת הסופר/תאביב שטרית

מה זה מדיטציה ומדוע כדאי לך לתרגל

מדיטציה היא דרך העוזרת לנו להיזכר ולפגוש את טבענו האמיתי. ישנן מאות שיטות מדיטציה, רובן נשענות על אותה מהות וחלקן אף סותרות זו את זו. מדיטציה היא מצב של "פשוט להיות" - חוויה טהורה של טבענו האמיתי.


בראש ובראשונה מאפשרת המדיטציה לעצור או לכל הפחות להאט את מרוץ החיים, גם אם לכמה רגעים. במקום להישלט ע"י המחשבות והרגשות, לנוע בין זכרון עבר לחלום עתיד, בין שיפוטיות להזדהות, הגורמים לנו להאמין כי הם אנחנו, נוכל ללמוד אט אט להרפות ופשוט להיות לנוכח המציאות.


מדיטצית מיינדפולנס - סדנת לידה מחדש
מדיטצית מיינדפולנס - סדנת לידה מחדש

מה זה לא מדיטציה?

אחת הפרשנויות השגויות ביחס לתרגול מדיטציה, היא עניין מטרתה. כאשר בפועל העניין המהותי בתרגול מדיטציה, הוא לוותר על המטרה. לאורך השנים פגשתי מתרגלים רבים שבעיניהם נתפסת המדיטציה כמאמץ לעצור את המחשבות הטורדניות, שזה לא מציאותי בעליל. אחרים משתפים בגאווה על היכולת לתפוס, להרחיב וליהנות מהרווח שבין המחשבות וכך לזכות לרגע קט, בשקט ובשלווה המיוחלת, שזה נחמד ורומנטי, אבל זה כמו ללגום מאוקיינוס של אושר דרך קשית.


מה זה כן מדיטציה?

מדיטציה היא תרגול המאפשר התעלות להווית אחדות, באמצעות חיבור גוף, נפש, רוח. "עלה למעלה, עלה בן אדם", אמר הרב קוק והתכוון לעלות מ-אני ל-אין, מהנפש לרוח. ליתר את הפרשנות למציאות ובדיוק מכאן "מאין, יבוא עזרי". הנשמה מתפתחת דרך החסרה ולא דרך הוספה, זו הסיבה שהמדיטציה מאפשרת להיוולד מחדש פעם אחר פעם.


למה כדאי לתרגל מדיטציה?

האימון המדיטטיבי הוא כלי עצמתי המביא אותנו עם הזמן לבהירות מחשבתית, ריכוז מנטאלי ושלוות נפש. באופן זה מסייעת המדיטציה להתמודד עם המתחים והלחצים השוטפים, עם מחשבות טורדניות והצפות רגשיות, עם בעיות שינה ואפילו חרדות קשות. מגבירה אהבה עצמית ויוצרת שינוי תודעתי ובאמצעותו רוגע, הרפיה וריפוי של ממש.


מה הקאץ' במדיטציה?

במילים אחרות, למה איננו מתרגלים או שנמאס לנו לנסות?...

חשוב להבין - ברגע ששתי העיניים נעצמות ותשומת הלב מכוונת פנימה, המחשבות נוטות להאיץ במקום להאט ובוודאי שאינן נעצרות והתחושה המתקבלת היא של רעש פנימי במקום השקט לו יחלנו מלכתחילה.


אז מה הועילו חכמים בתקנתם, אם בפועל אינה משיגה המדיטציה את מטרתה? הסוד הוא בכוונה וזהו "כפתור" האושר והריפוי במדיטציה. אדם שיתרגל מדיטציה במטרה כלשהי, כמו להשיג את השקט והשלווה, יתאכזב שוב ושוב וכנראה שיוותר על ההתנסות הבאה, משום שבמקום את השקט, יפגוש באופן טבעי את הרעש והמצוקה.


לעומת זאת, מי שבא בזרועות פתוחות לתחושות ולרגשות שמעלים בנו הכאוס והקונפליקטים הפנימיים, מבלי לחשוב עליהם ומבלי לשים עליהם תוויות, גם על אלו שלימדו אותנו לדחות, כמו כעס, קנאה, עצב ואפילו יצרים מיניים – אלו הם מתרגלי מדיטציה בריאים.


5 טיפים למדיטציה

1. מצאו מקום שקט ונעים

בחרו מקום שקט ונוח, אם בבית או בטבע באוויר הפתוח. יש הנוהגים לתרגל בישיבה, יש היושבים על כיסא מדיטציה לתמיכת הגב ויש הנוהגים לתרגל בשכיבה כדי להרפות את הגוף לחלוטין ולשחרר מתחים ולחצים.


2. בחרו זמני תרגול נוחים

בחרו זמן קבוע לתרגול מדיטציה במהלך היום. המפתח כאן הוא למצוא זמן שבו אתם יכולים להירגע ולהיות לבד ובנוחות.


3. התחילו בקטנה ולאט

אין צורך להתחיל עם מדיטציות ממושכות. התחילו במספר דקות ביום ובהדרגה הגדילו את הזמן ככל שאתם מתרגלים.


4. תרגול יומיומי והתמדה

ככל שתתרגלו יותר ותכירו טכניקות שונות, תוכלו להיכנס פנימה בעדינות יותר ויותר. זה ייקח זמן ודורש סבלנות והתמדה.


5. גלו את הדרך שלכם

נסו שיטות שונות וגלו אילו מהן מעניינות ומתאימות לכם. אין דרך "נכונה" למדוט, יש את הדרך שלכם. אל תאמינו לי, תרגלו וגלו בעצמכם. למדיטציה להרגעה


7 שיטות מדיטציה מומלצות

1. מדיטציית ויפסאנה (Vipassana Meditation)

הודו היא מקור לשלל שיטות מדיטטיביות. השיטה המוכרת ביותר היא ויפסאנה ולכן מכונה גם "אם כל המדיטציות". בשיטה זו נחקור את המציאות הקיימת דרך נוכחות ברגע הזה. נאפשר לדברים להיות ונוכל להגיע לתובנות באשר לאחדות הקיום.

2. מדיטציית זן (Zen Meditation)

מדיטציה יפנית מסורתית שמתמקדת ברגע הנוכחי. בשיטה זו נראה את הדברים כהוויתם, ללא תיווך וללא פרשנות של השכל. במקום לתייג ולהניח הנחות בנוגע למציאות, נתבונן בתחושות, ברגשות ובמחשבות ונחווה את המציאות באופן ישיר.


3. מדיטציית מיינדפולנס (Mindfulness Meditation)

אחת מהשיטות הנפוצות והמוכרות ביותר בעולם המערבי, המזמינה להתבוננות פנימית ופיתוח מודעות עצמית. בעזרתה אנחנו מפתחים קשיבות – "קשב מואר" לחוויה המבקשת את תשומת הלב שלנו כאן ועכשיו, ללא שיפוט או ביקורת כלשהי.


4. מדיטציה טרנסנדנטלית (Transcendental Meditation)

שיטה פופולרית היום שמקורה בהודו. בשיטה זו נשתמש במנטרה אישית, ביטוי קצר או מילה כמו "אום", באופן חזרתי. הריכוז במנטרה מביא לשקט פנימי, באמצעות מיקוד וחזרה למנטרה בכל פעם שמגיעה לפתחנו מחשבה.


5. מדיטציה אקטיבית (Active Meditation)

מדיטציה המשלבת תנועה פיזית, פעילות מסוימת או ריקוד, עם ערות ומודעות למתרחש. היא מזוהה בעיקר עם בגואן שרי רגניש (אושו), משום שיעד אותה לאדם המערבי, החי את החיים לעיתים בקצב מסחרר ולכן מתקשה לשבת ברוגע, כפי שמזמינות לתרגל המדיטציות המסורתיות.


מצאו את המדיטציה המתאימה לכם. זו "שעובדת לכם", שאיתה את מרגישים בנוח, שאיתה תתמידו בתרגול ושלבו אותה ביומן כחלק מסדר היום.


מדיטציה - סיכום

מדיטציה היא דרך המהווה את מקור החיים. מעבר לארציות ולגשמיות, מעבר לסיבה ולתוצאה, שוכנת אחדות הכל - סיבת הסיבות. מדוע לתרגל מדיטציה? מדיטציה היא הדרך העוצמתית ביותר לשיפור הבריאות, מצב הרוח, הרגשות, התחושות ואיכות החיים. כאן כל הצרכים מסופקים ויש אינסופ אפשרויות ושפע של אנרגיית חיים.


ממליץ בחום להצטרף לקבוצת תמיכה או מורה שיכולים לכוון ולסייע לכם בתרגול מדיטציה. אפשר לנסות בבית ואפשר ביחד איתנו, דרך האהבה בסדנאות הקרובות.

תיהנו מהדרך ולא לשכוח לנשום...

פוסטים אחרונים

הצג הכול

סדנאות וריטריטים קרובים

התהוות - זוגיות ויחסים

דרך הטבע לזוגיות בריאה

ריטריט מומלץ וסדנה לזוגות ולפנויים פנויות. סדנת אהבה למבקשים להבריא את מערכות היחסים ולרכוש כלים למגנוט וטיפוח זוגיות בריאה ויחסים הרמוניים.

🌍   חוות טבע האדם, ניר צבי

📅   סופ"ש 7-9/3/24

התהוות - זוגיות ויחסים

סמינר 4 האלמנטים

מסע קבוצתי לתוככי החיים

טקס סווטלודג' מסורתי מרפא וסדנת העצמה אישית, דרך ארבעת האלמנטים המרכזיים בטבע: אש, אדמה, מים ואוויר. בהנחיית אביב שטרית, צוות המאסטרים ורחלי שלג.

🌍   חוות טבע האדם, ניר צבי

📅   יום שלישי 19/3/24

סמינר 4 האלמנטים

קורס המאסטרים

התפתחות אישית דרך האהבה - מח' 34

קורס התפתחות אישית מעמיק המשלב לימודי מדיטציה, תראפיה חוויתית וחניכה אישית. תכנית התמחות ברזי האהבה להשבת הסמכות הפנימית, תקשורת מקרבת, ריפוי והגשמה עצמית.

🌍   ערב פתוח יום שני 15/4/24

📅   חוות טבע האדם, ניר צבי

קורס המאסטרים

Google חוות דעת

לשיחת היכרות והכוונה

נפלא! נשתמע ממש בקרוב

bottom of page